CREADOR D'ARTS VISUALS


    << enrere
       
    NOM I COGNOMS Esperança Cobo Arnal
    LLOC DE NAIXEMENT Tarragona



    ENLLAÇOS A ALTRES PÀGINES

    Pàgina web http://www.art-tarragona.com

    • ÀMBIT ARTÍSTIC Arts visuals
    • DEFINICIÓ DE LA TASCA CREATIVA

      L'acotació del treball d'Esperança Cobo, allò que vertebra tot el seu procés de creació, es fonamenta en una motivació molt arrelada i totalment assumida per la seva part: la recerca de la ubicació de la seva pròpia figura en el món present. Ella atorga molta import&../../../../agrave.css;ncia a la mesura de la seva figura respecte del seu entorn. En la vida real posa a prova els elements d'aquest entorn i la seva obra forma part d'aquesta confrontació. Les seves fotografies parlen inequívocament d'ella, a través d'ella i de la seva pròpia imatge. La imatge pròpia com a representació del jo: un jo "real" enfrontat i sol enmig de tot l'altre. Així, des d'aquestes coordenades, la seva obra es presenta com un ambiciós camp obert per la representació d'un conflicte actual que és paradoxalment immemorial, on tota la història de l'Art i de la Cultura s'ofereix com una font inesgotable d'informació i de la referència. Aquest conflicte es presenta juntament amb un conjunt de dualitats sense solució en el present. La m&../../../../agrave.css;xima autonomia és deutora de la m&../../../../agrave.css;xima dependència. Els trets d'originalitat són irremeiablement producte, també, de la fina percepció en la lectura de l'Art Occidental. El rebuig a la part manual de la feina, a la tècnica, i als factors determinants de la forma de realització, es contraposen a una objectivació molt visual i estètica...
      Esperança s'interessa per les coses del món tan sols en la mesura que tenen a veure amb ella mateixa, des de la seva vivència. Però aquesta relació l'expressa sobretot des del punt de vista instrumental; simbòlic i intel·lectual. És clar que el món té a veure amb un mateix però ella gaudeix, a més, d'una convicció i actua des d'una certesa: que l'Art a través de la inducció a la mirada és allò que conforma el món tal com és; incloses les persones. Esperança és conscient del poder de canvi que té la implicació artística.
      Un dels trets més significatius de la seva posició es refereix a la seva vinculació amb el llenguatge estrictament fotogr&../../../../agrave.css;fic. Ella accepta amb incomoditat la denominació de fotògrafa i manifesta, implícitament i explícita, la voluntat de condicionar la lectura de la seva obra per sobre d'aquest llenguatge. Aquesta actitud deriva en un desinterès pel tractament en el procés de realització però, d'altra banda, potencia l'atenció sobre el discurs, cosa que ella vol prioritzar i que materialitza en una posada en escena de gènere i forma de instal·lació fotogr&../../../../agrave.css;fica. D'aquesta manera les imatges s'han d'interpretar des de la iconologia perquè, sobretot, són portadores de figuració i de met&../../../../agrave.css;fora. El mitj&../../../../agrave.css; fotogr&../../../../agrave.css;fic en conseqüència, no és res més que un vehicle funcional que deixa,malgrat tot, el seu senyal alhora que posa de manifest la dificultat d'integrar la funció de la representació i la forma de proposar-la.
      La seva obra ens remet constantment a una reconsideració, gairebé obsessiva, de l'estat previ del seu treball. Tot el seu treball anterior, les imatges anteriors d'ella proposades com a tema i objecte de contemplació, constitueixen una mirada enrere, un emmirallament incrèdul i persistent, alhora que una presència acceptada per a l'escena fotogr&../../../../agrave.css;fica actual. La fotografia, el mitj&../../../../agrave.css; fotogr&../../../../agrave.css;fic, actua aquí amb molt de sentit; fixa una imatge que és més forta que el propi record; i dibuixa un passat que, si bé va tenir origen en una representació, per la m&../../../../agrave.css;gia de la fotografia esdevé una realitat.

      Text extret de la presentació de Lluís Vives al cat&../../../../agrave.css;leg de l'exposició Pre&../../../../agrave.css;mbul, 2001.

    • OBRA PUBLICADA/EDITADA

      Publicació del cat&../../../../agrave.css;leg col·lectiu Caldo de Cultivo mgz, 2006.

      Presentacions, les negociacions del jo, publicació del Departament de Fotografia de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació de Tarragona, FotoTarragona, 2006.

      Publicació del cat&../../../../agrave.css;leg Private life, Capella de Sant Roc de Valls, 2005.

      Documental Territoris d'aigua subvencionat per a projectes en diferents modalitats artístiques per l'Ajuntament de Tarragona i fons per a la recerca i per a la creació i la producció de projectes artístics i de pensament contemporani de l'Entitat Autònoma de Difusió Cultural de la Generalitat de Catalunya, 2005.

      Llibre-cat&../../../../agrave.css;leg del Fons d'Art Contemporani de l'Ajuntament de Reus, Institut Municipal de Museus de Reus, 2005.

      Publicació del llibre Llocs comuns, Col·lecció La Imatge que Parla, Editorial Arola, 2004.

      Cad&../../../../agrave.css;vers exquisits... un pretext, cat&../../../../agrave.css;leg d'obres de creació col·lectiva, Museu d'Art Modern de la Diputació de Tarragona, 2004.

      Dossier Cataluña. ½ artistas y ensayos, Publicació Ars Nova, Barcelona, 2002.

      Dossier Cataluña. 2/2 espacios públicos, Publicació Ars Nova, Barcelona, 2002.

      Publicació Az=manual guide, 2002.

      Publicació del cat&../../../../agrave.css;leg Pre&../../../../agrave.css;mbul, Antic Ajuntament de Tarragona, 2001.

      Publicació de la revista Nervi Òptic, Escola d'Art i Disseny de la Diputació de Tarragona, 2000.

    • ACTIVITATS REALITZADES

      2008

      Pin i Soler: 8 cruïlles, Teatre Bartrina, Reus.

      We used to be Painters, Comissariat per Nim-Jo Chung, Bristol. U.K. www.plan9.org.UK

      2007

      Pin i Soler: 8 cruïlles, Tardor Liter&../../../../agrave.css;ria, Antiga Audiència de Tarragona.

      Topografies, exposició virtual, www.uoc.edu/lletra, Projecte del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Universitat Oberta de Catalunya i Ajuntament de Tarragona.

      2006

      Exposició col·lectiva a l'Antiga Audiència de Tarragona.

      Publicació del cat&../../../../agrave.css;leg Caldo de Cultivo mgz.

      Strobe, Festival de Vídeo Creació, Programa obert, projecció del documental "Territoris d'aigua", Amposta.

      Southbank Bristol, Arts Trail 2006, U.K.

      Presentacions, les negociacions del jo, publicació del Departament de Fotografia de l'Escola d' Art i Disseny de la Diputació de Tarragona, FotoTarragona.

      2005

      Exposició individual a la Capella de Sant Roc de Valls.

      Publicació del cat&../../../../agrave.css;leg Private life.

      Direcció i realització del documental Territoris d'aigua subvencionat per a projectes en diferents modalitats artístiques per l'Ajuntament de Tarragona i fons per a la recerca i per a la creació i la producció de projectes artístics i de pensament contemporani de l'Entitat Autònoma de Difusió Cultural de la Generalitat de Catalunya.

      Llibre-cat&../../../../agrave.css;leg del Fons d'Art Contemporani de l'Ajuntament de Reus, Institut Municipal de Museus de Reus.

      2004

      Publicació del llibre Llocs comuns, col·lecció La Imatge que Parla, Editorial Arola.

      Exposició d'obres adquirides al fons d'art contemporani de l'Institut Municipal de Museus de Reus amb els artistes Luis Doñate, Joaquim Chancho, Rufino Mesa, Carles Amill, Jordi Abelló i Aureli Ruiz, Sala Reus.

      Exposició fotogr&../../../../agrave.css;fica la C.I.A 45 R.P.M., Teatre Metropol, Tarragona.

      Col·lectiva projectes d'espai públic, sala d'exposicions de la Facultat de Belles Arts, Universitat de Barcelona.

      Fotografiar l'espai, Primavera Fotogr&../../../../agrave.css;fica 04, Col·lectiva a l'espai Art-Loft amb els artistes Montserrat Soto, Bleda i Rosa, Gemma Clofent i Magdalena Correa, Comiss&../../../../agrave.css;ria Assumpta Rosés, Reus.

      Cad&../../../../agrave.css;vers exquisits... un pretext, obres de creació col·lectiva, Museu d'Art Modern de la Diputació de Tarragona.

      2003

      Intromissió, 12 artistes al Museu d'Art Modern de la Diputació de Tarragona.

      Col·lectiva projectes d'espai públic, Sala &../../../../agrave.css;ngel Ferrant de la Facultat de Belles Arts, Universitat de Barcelona.

      2002

      Dossier Cataluña. ½ artistas y ensayos, Publicació Ars Nova, Barcelona, 2002.

      Dossier Cataluña. 2/2 espacios públicos, Publicació Ars Nova, Barcelona, 2002.

      Visions de futur 2002, Certamen d'Art Contemporani, Exposició de net-Art, Espais Vitals, www.art-tarragona.com

      Exposició individual Casa Babilonia, Tarragona.

      Az=manual guide 2002.

      Obertura, exposició itinerant de la primera generació de fotografia artística de l'Escola d'Art i Disseny de Tarragona, Programa de suport als equipaments culturals locals de la demarcació tarragonina.

      2001

      Exposició individual a l'Antic Ajuntament de Tarragona.

      Publicació del cat&../../../../agrave.css;leg Pre&../../../../agrave.css;mbul.

      Col·laboració en el muntatge de les instal·lacions dels artistes Eul&../../../../agrave.css;lia Valldosera, Tom Carr i Antoni Abad inclosos dintre del projecte artístic La ciutat il·luminada, Valls.

      Exposició col·lectiva al castell de Barber&../../../../agrave.css; de la Conca.

      2000

      Obertura, exposició col·lectiva de l'escola d'Art i Disseny de Tarragona, Paral·lela a la Primavera Fotogr&../../../../agrave.css;fica 2000, Tinglado 3, Tarragona.

      Publicació de la revista Nervi Òptic.

      Ajudant d'il·luminació del curtmetratge La mirada obliqua, finalista als premis Goya, director Jesús Monlleó.

      Li deien Narcís, exposició col·lectiva, Sala l'Accés del Centre Cívic Mas Abelló, Reus.

      Il·lustració fotogr&../../../../agrave.css;fica del tríptic: Cicle de Conferències sobre Fotografia Pr&../../../../agrave.css;ctica, Fotografia Creativa, Escola d'Art i Disseny de la Diputació de Tarragona.

       

      OBRA

      Arxiu Docupolis del CCCB, Barcelona.

      Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

      Escola d'Art i Disseny de la Diputació de Tarragona.

      Fons de l'Ajuntament de Tarragona.

      Fons d'Art Contemporani de l'Institut Municipal de Museus de Reus.

      Fons d'Art Contemporani del Museu de Valls.

      Fons de la Diputació de Tarragona.

      Mediateca de la Caixa, Barcelona.

    • PREMIS OBTINGUTS

      Premi-Beca Carles Mani d'arts visuals, Beques i ajuts culturals i de creació de l'Ajuntament de Tarragona, 2007.

      Concessió de fons per a la recerca i per la creació i la producció de projectes artístics i de pensament contemporani, Entitat Autònoma de Difusió Cultural, Generalitat de Catalunya, 2005.

      Beca Erasmus University of the West England, Faculty of Art, Media and Design, Bristol, 2004/05.

      Adquisició pel Fons d'Art Contemporani de l'Institut Municipal de Museus de Reus, Ajuntament de Reus, 2004.

      Subvenció per a projectes de creació en diferents modalitats artístiques, Ajuntament de Tarragona, 2004.

      Seleccionada per a exposar a la Sala d'Exposicions de l'Antic Ajuntament de Tarragona, 2001/02.

    • ALTRES INFORMACIONS

       

       

    • QUÈ M'AGRADA

      Novel·la: La muntanya m&../../../../agrave.css;gica de Thomas Mann.

      Assaig: La caída en el tiempo d'Emil Cioran.

      Pel·lícula: La pianista de Michael Haneke.

      Artista visual: Sophie Calle.

      Música: La cinquena simfonia de Mahler.